Find dine ressourcer - og nå dine mål !

Coaching

Personlig udvikling

Stress

Fobier

Præstationsangst

Selvværd og selvtillid

Sport

Samarbejde og konflikthåndtering

Nyhedsbreve

Priser

Kontakt

Stress

 

Vi hører det dagligt - fra venner, familie, kolleger og medierne:

Flere og flere får stress!

Stress kan ramme alle. Det er individuelt, hvad der gør os stressede, og hvor meget der skal til. Stress giver skader på både krop og sjæl - hvis man lader stå til.

Stress kan smitte. En stresset chef forplanter stressen til sine medarbejdere. Stressede forældre giver stressede børn.

Kan du nikke genkendende til noget af nedenstående:

- At stirre lige ud i luften uden at have hørt, hvad der blev sagt
- At glemme hvor du var på vej hen
- At miste overblikket
- At noget er galt, uden du kan sætte fingeren på hvad
- At lade dine frustrationer på jobbet gå ud over familien
- At alting ender i en konflikt
- At føle dig presset og konstant bagud
- At have hovedpine, være søvnløs og anspændt
- At mangle tid til fordybelse og afslapning

Alt sammen symptomer på stress.

Tag hånd om din stress, lær at tackle den og få mere energi, større overblik og mere overskud.

Coaching giver dig metoderne til at håndtere og forebygge stress.

Sammen med din coach afklarer I årsagerne til din stress og udarbejder en handlingsplan med metoder til at genskabe overblikket og harmonien.

Når det sker forøges din energi, livsglæde og personlige styrke. Hvordan ville det føles?

Det var som en tavle der blev visket ren og jeg følte en ro brede sig. / En klient

________________________ o _______________________

Hvad er stress?

Stress er en fysisk reaktion, forårsaget af kroppens naturlige hormoner adrenalin og kortison.

Stress opdeles i to: Positiv stress (kortvarig) og negative stress (langvarig).

Positiv stress:

Forårsages af adrenalin og er nødvendigt, for at vi kan reagere hurtigt og være opmærksomme, når vi kommer i pressede situationer eller udsættes for en pludselig fare. I disse situationer pumpes adrenalin hurtigt ud i blodet. Måske har du skulle reagere lynhurtigt ved en hård opbremsning og efterfølgende følt hjertet banke hurtigt. Eller rødmet hvis nogen har overfuset dig. Det er adrenalinen.

Negativ stress:

Forårsages af kortison, som optræder når presset er vedvarende. Kortisonen sikrer, at vi forbliver i den skærpede "adrenalintilstand", men samtidig tæres der hårdt på kroppen. Bivirkninger kan være: Søvnproblemer, manglende koncentration, hukommelsesbesvær, manglende overblik, følelsesmæssig ustabilitet, dårligere social function, mindre effektivitet, spiseforstyrrelser, hovedpine, mavesår og hjerte-karsygdomme.

Der vil altid være situationer, hvor stress opstår. Det gør ikke noget, så længe det er af kortere varighed. Det er den længerevarende stress, der er skadelig og skal undgås.

mind-coaching.dk

v/ Anne Dorte Petermuss
certificeret NLP Master Coach
medlem af ICF

Nyt

 

mind-coaching.dk